• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Planer för samlingslån 2022 - vad tror ni ?

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
I den här betalningstakten som jag har nu kommer jag vara 57 år när jag är skuldfri. Skuldfri när jag är pensionär är jag bra! Men jag kommer ha betalt dubbelt så mkt i bara räntor. Och det hoppas jag kunna fixa till i vilket fall kommande 5 åren. Drömmen vore ju att bara ha ett lån hos Nordea med 3-4 % ränta. Ett normalt lån ha ha
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Ja, jag tänker snöbollseffekten med mina blancolån, ibland. Nu när jag får runt 25.000 tillbaka på skatten hade jag tänkt trycka in det på Avida där jag har 6,95. Men kanske ska jag trycka in det på Collector istället eftersom det lånet ligger på 200.000 just nu och det är mitt minsta lån. I december ligger det på 180.000 så det händer ju lite här med amorteringen. Kanske bättre att göra så, då försvinner det fortare.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Då jämkar du inte? Du kan ju alltid jämka och köra snöboll varje månad. Rent psykologiskt tycker jag att för mig funkar er bättre :)
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Nej, jag jämkar inte. Jag har en krånglig deklaration eftersom jag har skog, så det funkar tyvärr inte.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
I den här betalningstakten som jag har nu kommer jag vara 57 år när jag är skuldfri. Skuldfri när jag är pensionär är jag bra! Men jag kommer ha betalt dubbelt så mkt i bara räntor. Och det hoppas jag kunna fixa till i vilket fall kommande 5 åren. Drömmen vore ju att bara ha ett lån hos Nordea med 3-4 % ränta. Ett normalt lån ha ha

Skulle inte välja att flytta lånen som du haft längre än ett år, eller isåfall bara remember. Framförallt att du inte kan flytta de till en långivare med rak amortering (det vanliga lånet).

Allt flyttande löser ju ingenting, den 'billigare' räntan äts upp av de kostsnaderna man redan lagt tills man byter. Det är ju nästan så att man betalar för att 'hyra' ett lån tills man får en bättre UC. Ingen bra ekonomi i det.
Om du 'bara' sparar 1500kr/m räkna vad det kostar i ränta första året och jämför med räntan på det eventuella nya lånet.

Vad har du för bank? Har du kollat ifall de kan hjälpa istället? Hur var det, äger du någon fastighet?
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Bara remember jag haft kortare tid. Dom andra vill jag låta vara. Har ingen fastighet.
 
Senast ändrad:

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Fast en ränta säg från nästan 12 % till 6-7 är ju 50 % mindre. Det blir en betydlig skillnad.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Fast en ränta säg från nästan 12 % till 6-7 är ju 50 % mindre. Det blir en betydlig skillnad.
fundera över syftet med flytten, kommer du inte få bättre lån framöver? Vill du ha kvar lånet där tills det är avbetalt?
om det bara är en mellananhalt för att få bättre UC är det dyrköpt men ska du ha kvar det hos Collector och bara omförhandla ränta var 6e månad, då är det helt klart värd det.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Nej nej inte alls för att få bättre UC. Det handlar om att få normala räntor över tid. Så att jag kan amortera av fortare över tid. Collector har jag inte tänkt röra.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
197
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Skulle inte välja att flytta lånen som du haft längre än ett år, eller isåfall bara remember. Framförallt att du inte kan flytta de till en långivare med rak amortering (det vanliga lånet).

Allt flyttande löser ju ingenting, den 'billigare' räntan äts upp av de kostsnaderna man redan lagt tills man byter. Det är ju nästan så att man betalar för att 'hyra' ett lån tills man får en bättre UC. Ingen bra ekonomi i det.
Om du 'bara' sparar 1500kr/m räkna vad det kostar i ränta första året och jämför med räntan på det eventuella nya lånet.

Vad har du för bank? Har du kollat ifall de kan hjälpa istället? Hur var det, äger du någon fastighet?
Exakt, väldigt sällan det diskuteras här hur länge man har haft lånen. Det är detta som låneförmedlarna lever på, att hela tiden uppvakta folk att lösa lån de har nyligen tagit för att tjäna pengar och alltid att man lägger det på 10-12 år så månadskostnaden inte sticker i ögonen..

Så man borde alltid kolla med banken först om de kan förhandla. iallafall hos de som är mer seriösa
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp